Med fokus på hälsa och coachning
I det första steget skickades en enkät ut till potentiella användare. Eftersom jag inte hade en förutbestämd bild av hur den ideala användaren såg ut, valde jag att skicka enkäten till en bred och varierad grupp individer. Syftet med detta var att samla in ett brett spektrum av åsikter och preferenser för att förstå vilken typ av användare som är intresserad av appen och kunna utforma appen för just dessa användare. En utmaning i detta tillvägagångssätt var att samla in tillräckligt många svar för att kunna dra meningsfulla slutsatser.
“Hälsa är för mig att må bra, både mentalt och fysiskt, slippa oroa mig för smärta och sjukdomar och att kunna ta hand om min familj.”
“Jag motiveras av att känna mig frisk och stark, och av att veta att jag gör något bra för min kropp. Att ha ett schema och mål att följa hjälper mig också att hålla igång.”
I nästa steg gjordes en SWOT-analys av konkurrenter med liknande inriktning;
OWNU och Lifesum.
Styrkor:
Svagheter:
Möjligheter:
Hot:
Från analysen tar jag med mig följande insikter till det fortsatta arbetet med appen:
Att det krävs ett användarengagemang för att logga kost och träningsresultat är en svaghet som är svår att helt eliminera. En förutsättning för att en livsstilsförändring ska vara möjlig är att användaren har ett eget intresse och engagemang. För att minimera risken att engagemanget tryter finns däremot en del hjälp att önska i den här typen av appar. Därför kommer min app erbjuda kontakt med experter inom områden som diet, träning och psykisk hälsa. Förhoppningsvis kan detta bidra till att skapa och upprätthålla engagemanget som krävs för att göra hållbara livsförändringar. Genom att integrera dessa lärdomar och funktioner är ambitionen att denna app inte bara ska bli ett verktyg för hälsa och träning, utan också en plattform som verkligen hjälper användarna att nå sina mål och förbättra sitt välmående.
Utifrån enkätsvaren skapades personan Emma Johansson. Tack vare Emma kunde jag få en djupare förståelse för vem appen skulle designas för. Emma representerar den typiska användaren av appen och hennes behov och preferenser har varit centrala i designprocessen. Hon har hjälpt mig att visualisera och förstå de verkliga användarnas mål, utmaningar och beteenden, vilket i sin tur har styrt designbesluten och funktionerna som utvecklats i appen.
Nästa steg i processen var att skapa ett användarflöde. Användarflödet var avgörande för att tydligt visualisera hur användarna skulle kunna navigera genom appen och det hjälpte mig att identifiera hinder på vägen samt förbättra användarupplevelsen. Genom att kartlägga varje steg kunde jag säkerställa en intuitiv och lättanvänd applikation.
Utifrån svaren i enkätundersökningen och personan Emma började jag brainstorma idéer. Jag skissade wireframes med papper och penna och skrev ner olika koncept och funktioner som skulle kunna uppfylla användarnas behov. Detta initiala steg i designprocessen hjälpte mig att få en bild av appens layout och flöde innan jag övergick till digitala skisser och prototyper.
En styleguide skapades under arbetets gång.
I nästa steg utvecklades wireframesen till mockups, där styleguiden implementerades.
Färger
Valet av färger baserades helt på enkätsvaren. Blått och grönt var de färger som flest personer förknippade med hälsa.
Text
Texten utformades efter vanligt förekommande typsnitt och textstorlekar för att säkerställa läsbarhet och en professionell framtoning.
Bilder
Alla bilder är AI-genererade för att säkerställa en enhetlig stil. Detta skapar en sammanhängande visuell upplevelse genom hela appen.
Navigationsflöden
Appens navigationsflöden är utformade för att vara så smidiga och intuitiva som möjligt. Jag har studerat hur flöden ser ut i andra populära applikationer för att säkerställa att användaren känner igen sig och inte behöver lära sig att navigera på nytt.
Responsiv design
Appen är främst designad för mobiltelefoner och är därför helt responsiv i hur knappar, bilder och text rör sig. Textstorleken och bildstorleken ändras däremot inte, vilket innebär att appen kan användas på en padda, men inte på ett optimalt sätt. Grundidén är att användaren ska kunna ha sin dietist, kurator eller PT med sig överallt och därför är mobiltelefonen att föredra. Appen stödjer inte liggande läge, förutom när användaren är ansluten till ett gruppträningspass eller ett möte. Då vrids skärmen automatiskt för att bilden ska bli så stor som möjligt, vilket förbättrar användarupplevelsen under just dessa aktiviteter.
Ett snabbt test av startsidan genomfördes för att få feedback från användarna om deras upplevelse. Flera användare påpekade att det kändes konstigt med ett formulär på startsidan. De föreslog i stället att skapa ett större formulär med fler frågor för att underlätta matchningen med rätt specialist. Efter en iteration där feedbacken implementerats blev formuläret därmed obligatoriskt för nyregistrerade användare och i och med det blev alla delar av applikationen kostnadsbelagda. Detta beslut togs i och med att enkätsvaren i början av arbetet visade på att många skulle vara beredda att betala för en mer personlig tjänst.
Jag genomförde även ett användningstest för att utvärdera hur lätt nya användare kan lära sig att navigera i appen. Testpersonerna fick sju scenarier att genomföra och uppmanades att påpeka om något kändes ologiskt eller inte fungerade som de förväntade sig. De uppmuntrades också att föreslå förbättringar.
Generellt sett var feedbacken inte alltför kritisk, utan fokuserade mest på mindre justeringar. Flera testpersoner ansåg att bilderna inte gav tillräckligt med information och önskade att de skulle kompletteras med en förklarande text. Detta skulle göra det enklare för användarna att hitta det de var ute efter.
Testpersonerna påpekade också att det saknades tillbakapilar på vissa sidor och efterfrågade detta för bättre navigering. Flera personer hade dessutom svårt att förstå att profilbilden var klickbar och ledde till profilsidan, så en text lades till för att tydliggöra dess funktion.
En annan sak som testpersonerna reagerade på var att när man var inne i en chatt visades ingen bild på den man pratade med, utan endast användarens egen profilbild. Testpersonerna var överens om att detta var olämpligt och föreslog i stället att en bild på den man pratade med skulle visas.
Efter användningstestet fick samma testpersoner svara på följande frågor:
Bra:
Förbättringspotential:
Copyright © Alla rättigheter förbehållna